Waarom jouw sollicitatiebrief foutloos moet zijn

Oké, daar ga je dan. Er staat een mok verse koffie op je bureau, je telefoon ligt in een andere kamer en voor je op het beeldscherm prijkt een virtueel, blanco A4’tje. ‘Geachte mevrouw/heer …’.

Solliciteren is klotewerk

Het schrijven van een sollicitatiebrief is simpelweg klotewerk. Laten we daar eerlijk over zijn. Hoe open je leuk, anders en opvallend, zonder de plank mis te slaan. Wat vertel je wel, wat laat je weg? Wat wordt je uitsmijter?

In verschillende functies als hoofdredacteur en uitgever heb ik inmiddels honderden brieven en cv’s mogen beoordelen. En elke keer verbaasde ik me weer over het enorme verschil in kwaliteit. Er zijn brieven waarin elk woord bewust is gekozen en elke komma op zijn plek staat en er zijn brieven die lezen alsof ze rechtstreeks uit Google Translate komen. Sommige beslaan anderhalve pagina (te lang), andere maar één alinea (te kort). Er zijn cv’s die eruitzien alsof ze op een ouderwetse typemachine zijn gemaakt én cv’s die perfect zijn vormgeven in de huisstijl van het bedrijf of merk waarbij wordt gesolliciteerd.

Het is net online dating

Ook het beoordelen van sollicitaties is overigens klotewerk: hoe beoordeel je of iemand de juiste kennis en ervaring heeft, of iemand de juiste persoonlijkheid heeft en of diegene in het team past, op basis van twee A4’tjes?

Het eerlijke antwoord is: dat kan niet. Daarom zijn er ook sollicitatiegesprekken. Pas dan kun je echt beoordelen of een functie en een sollicitant bij elkaar passen. Vergelijk het met online dating: het contact via de datingsite of -app is vaak heel anders dan de eerste date. Of een date leuk wordt, is op basis van iemands profiel niet te voorspellen.

Sollicitatiebrief foutloos

Dat neemt niet weg dat je brief en cv de eerste indruk bepalen. Net zoals je foto en profieltekst op die datingsite. En de eerste indruk moet goed zijn. Sterker, die moet perfect zijn!

En perfect betekent dus ook: foutloos. Taalkundig gezien houdt dat in: geen typefout, geen spelfout, geen taalfout. Nee, zelfs geen twijfelgeval. Foutloos. Vergeet de 80/20-regel voor een keer. Je concurrentie gaat voor de 100 procent. Dus jij ook!

Taalpurist

Nu hoor ik je denken: ach, zo erg is een foutje toch ook weer niet? Wie schrijft er nou nog perfect Nederlands tegenwoordig, in dit tijdperk van WhatsApp en mailtjes-zonder-aanhef-of-groet. Zeker, steeds minder mensen. Daarom juist! In elk bedrijf loopt minstens één taalpurist gretig met zijn rode pen te zwaaien. En die is feller dan ooit, gefrustreerder dan een boze Trump-stemmer, omdat hij weet dat hij tot een uitstervend ras behoort.

Met plezier zal hij jouw brief van komma’s voorzien, demonstratief een -t in een -d veranderen of ‘hun’ door ‘hen’ vervangen. Met die rode pen. Misschien geeft hij je wel een rapportcijfer of hangt hij je brief op het prikbord in de keuken, naast de medewerker van de maand.

Niet alleen voor schrijvende beroepen

Toegegeven, in mijn geval ging het vaak om redactionele functies. En dan spreekt het voor zich dat je streng bent op taalfouten (al zal het je verbazen hoeveel journalisten en redacteurs geen foutloze tekst kunnen inleveren). Maar ik heb ook ontwerpers, marketeers en programmeurs aangenomen. Voor hen waren de criteria even streng: een brief of cv met taalfouten kost je punten. Waarom?

Hygiënefactor

Je sollicitatiebrief foutloos schrijven is voor een sollicitatie wat marketeers (en hr-medewerkers) een hygiënefactor noemen. Vrij uitgelegd: je kunt er geen punten mee scoren, alleen mee verliezen – belangrijke punten. Deze zaken moeten gewoon op orde zijn. Punt.

Nothing says ‘loser’ like a cover letter filled with spelling or grammatical errors’, las ik laatst in een Amerikaanse blog. En zo is het. Een taalfout in je sollicitatiebrief zegt meer dan duizend woorden. Dit zegt een brief of cv met taalfouten over jou:

  1. Je bent dom

Dat klinkt hard, maar het maken van taalfouten wordt vaak gezien als een teken van domheid. Ter illustratie: dyslexie wordt vaak niet of laat herkend bij leerlingen die minder goed presteren op school. Blijkbaar denken leerkrachten: ik zie wel een probleem met spellen en grammatica, maar dat zal wel met het IQ van de leerling te maken hebben. En zo denkt de beoordelaar van jouw brief en cv: die kan niet eens een foutloze brief schrijven, die zal wel niet zo slim zijn.

  1. Je bent slordig

Oké. Stel, ze vinden je niet dom. Dan toch op z’n minst slordig. Anders had je die fout(en) zelf ook wel gezien. We hebben je net het voordeel van de twijfel gegeven, dus daar ben je slim genoeg voor. Waarschijnlijk werk je te snel, heb je niet de rust om iets goed te doen of je hebt gewoon geen oog voor detail.

  1. Je vindt het niet belangrijk genoeg

Zelfs als je niet slordig ‘bent’, dan ‘doe’ je nog steeds slordig door die foute brief zo te versturen. Blijkbaar had je geen tijd of geen zin om ’m nog een keer door te lezen, blijkbaar vond je het niet belangrijk genoeg om een tweede lezer te vragen je teksten te checken.

Objectieve criteria

Vaak wil je als manager dat een nieuwe collega goed in het team wordt opgenomen. Om dat proces een handje te helpen, is het slim die collega’s een stem te geven in de sollicitatieprocedure. Dat maakt de besluitvorming echter niet eenvoudiger: zoveel mensen, zoveel meningen. In zo’n geval ga je op zoek naar (min of meer) objectieve criteria: heeft iemand de juiste opleiding of ervaring, is het een originele brief, is er zichtbaar moeite gedaan? En, daar is-ie dan: is de brief goed geschreven?

Checken, checken, checken

Dus, schrijf, check, ga even wat anders doen (voor die frisse blik) en check opnieuw. Twijfel je? Zoek het op. Twijfel je nog steeds? Of twijfel je überhaupt aan je grammaticale talenten? Durf dan om hulp te vragen. Het is geen tentamen, afkijken mag.

Sterker nog, zoek sowieso een tweede lezer. Want als je lang genoeg aan je brief hebt gewerkt, ben je hoe dan ook blind voor je eigen tekst geworden (kan ik als voormalig hoofdredacteur wel zeggen). Je ogen lezen wat er moet staan, niet wat er feitelijk staat. Daar kun je niks aan doen, zo werken je hersenen. Daarom hebben redacties ook eindredacteuren en/of correctors in dienst, frisse ogen die voor het eerst naar een tekst kijken.

Vraag daarom altijd iemand om je brief en cv na te kijken. Of ga naar Corrigeren.nl en investeer een paar tientjes in die nieuwe, fantastische baan!

share post:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

twaalf − 11 =